Vår policy för specialkost

VARFÖR FINNS EN POLICY FÖR SPECIALKOST?
Det finns fyra anledningar till att Starby Spa Hotell & Konferens har en utvecklad och tydlig Specialkostpolicy.
1. Vi vill kunna ge alla gäster en härlig matupplevelse och hög matkvalité – oavsett om man har behov av specialkost eller ej.
2. Vi vill undvika att någon far illa genom att det serveras mat som gästen inte tål.
3. Hållbarhet. Vi vill genom ett strukturerat arbete minska matsvinnet – som är en ökad riskfaktor vid specialkost.
4. Vi håller en hög standard på vår mat och erbjuder gästerna möjlighet att välja vad man helst önskar – men önskemål utöver en viss grundnivå kommer med ett pris.

VAD ÄR SPECIALKOST?
På Starby Spa, Hotell & Konferens är specialkost all mat som ändrats/justerats.

1. VID BOKNING

I våra bokningsvillkor framgår vad som gäller rörande specialkost.
I korthet kan man säga att vi gärna säger JA till allt - men att specialkostönskemål utöver grundnivå kostar extra.
SPECIALKOST GRUNDNIVÅ - INGÅR
• 100% växtbaserat (i folkmun veganskt)
Lakto-, ovo-vegetarisk (i folkmun
vegetariskt)
• Medicinsk specialkost (födoämnes allergi) så som gluten, mjölk, m fl (totalt 14 allergener)
• Kulturell specialkost (matval utifrån region/kultur) tex fläsk.
• Gravidkost
SPECIALKOST EXTRA
Följande specialkoster debiteras med
+25% av menypriset.
• Allergier utöver 14 allergener (om det krävs)
• Personliga preferenser och livsstilsdieter (tex LCHF, GI, Keto)
• Komplicerade allergier som lök och multiallergier

2. 14 DAGAR INNAN VISTELSEN
(Konferenser/ Event)

Inför konferenser & större gruppbokningar skickar vi ut en specialkostlista som ska fyllas i senast 14 dagar innan eventet.
Starby Spa, Hotell & Konferens mall för specialkost skall användas.
Om inte Starbys lista används debiteras 1000:-.
Starby Spa, Hotell & Konferens mål är alltid att vara flexibla och servicinriktade - men vid sent anmäld specialkost eller sena ändringar har Starby rätten att debitera extra baserat på ökade kostnader.
Om vår trerätters konferensmeny serveras tar Starby hänsyn till specialkostlistan vid framtagande
av meny. Naturligtvis i kombination
med önskemål från värden/ arrangören.

3. UNDER VISTELSEN

När gästerna har satt sig kollar vi alltid om någon har specialkost vid bordet.
När vi serverar för- och varmrätt är vår ambition att de med specialkost får sin mat samtidigt med övriga gäster. När vi serverar dessert (och i vissa andra fall) går vi alltid ut med specialkosten först.
Bordsansvarig servis ansvarar för specialkostgästerna på sina egna bord. Vid servering vid annat bord, frågar man alltid vilken specialkost som avses vid bordet.
Om någon gäst av misstag fått i sig fel mat så skall hovmästare, event manager och ev byrå/slutkund informeras direkt. Starby är ansvariga för att vidta lämpliga åtgärder.

Allergener

Medicinsk och kulturell kost (ej fisk och kött) ersätts normalt med vegansk kost.
Tyvärr har vi ingen möjlighet att anpassa oss efter luftburen allergi.

14 ALLERGENER
• GLUTEN
• KRÄFTDJUR
• ÄGG
• FISK
• JORDNÖTTER
• SOYA
• MJÖLK
• NÖTTER (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, makadamianöt)
• SELLERI
• SENAP
• SESAM
• SVAVELDIOXID och SULFIT (i koncentrationer på mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter)
• LUPIN
• BLÖTDJUR (snäckor, musslor och bläckfisk).